Saturday, September 5, 2009

Isu Akidah Islam


Monoteisme: Kekeliruan dalam agama

Terdapat dakwaan mengatakan Islam, Yahudi dan Kristian sebagai agama monoteisme. Falsafah Barat sentiasa berusaha menempatkan agama kepada posisi yang sama. Proses perkembangan agama hanyalah hasil daripada evolusi bermula dengan dinamisme, animisme, politeisme atau henoteisme, lalu membentuk monoteisme yang dikenali sebagai agama tauhid. Menurut perspektif evolutif seperti ini, monoteisme tidak dinilai sebagai kebenaran akhir. Agama masih boleh dianggap menerima perubahan dan perkembangan.

Sebagai seorang muslim kita harus menyakini bahawa agama Islam adalah agama tauhid bukan hasil evolusi pemikiran manusia. Ia adalah agama asal dari wahyu Allah. Sejak Nabi Adam hinggalah Nabi Muhammad s.a.w, konsep tauhid yang dibawa mereka tidak pernah berubah.

Pihak Barat sentiasa mengambil peluang dengan mengelirukan fahaman dalam agama untuk menarik umat Islam terutamanya untuk menganut agama mereka. Mereka sering mengatakan bahawa semua agama adalah sama dari konsepnya iaitu menyembah tuhan. Tetapi jika kita melihat konsep tuhan versi Yahudi jelas tidak sama dengan Islam. Ini kerana Yahudi menganggap tuhan hanya untuk bangsanya sendiri, bangsa lain tidak boleh menyembahnya. Manakala Kristian pula berpegang pada konsep triniti. Hindu pula berpegang pada konsep politeisme kerana memuja banyak dewa.

Oleh itu kita harus percaya dan yakin bahawa Islam adalah agama yang kekal tidak akan berubah kerana ia datang daripada Allah dan Allah akan memelihara agamanya. Jangan mudah terpengaruh dengan anasir yang dibawa oleh Barat sehingga dapat memesongkan akidah yang suci itu. Wallahu a'lam

0 Comments:

Post a Comment