Tuesday, September 29, 2009

Isu ekonomi Islam

APLIKASI KONSEP MUDHARABAH SEMASA




Mudharabah atau qirad menurut syarak ialah pemilik memberi kepada pengusaha harta untuk diniagakan oleh pengusaha dimana didalamnya terdapat keuntungan untuk dikongsi di antara mereka. Ia temasuk kontrak dalam muamalat Islam di bawah ishtirak iaitu perkongsian. Kini konsep mudharabah banyak dijalankan didalam perbankan terutama yang mempunyai pelaburan secara Islam dan bebas daripada faedah dan riba.


i)Akaun di perbankan Islam

Selain akaun simpanan atas asas wadiah, perbankan Islam juga menawarkan akaun simpanan mengunakan konsep mudharabah (perkongsian untung). Nama produk-produk untuk akaun ini ialah akaun pelaburan umum mudharabah atau akaun pelaburan istimewa mudharabah atau akaun semasa mudharabah.

Menurut konsep ini pelanggan bersedia menerima risiko lebih bagi membuka ruangnya untuk mendapatkan peratusan yang lebih besar jika bank berjaya meraih pulangan lumayan. Ia adalah halal dan dipersetujui secara sepakat oleh ulama Islam. Perbezaan konsep pembahagian di sebut oleh Dr. Wahbah Az-Zuhayli didalam kitabnya antara syarat keuntungan ialah mestilah keuntungan yang ditetapkan adalah dalam bentuk juzu’ secara umum.

Deposit yang terkumpul hanya akan digunakan untuk dilabur bagi kegunaan perniagaan bank Islam yang telah dipastikan secara halal dan dilabur bagi membiayai perniagaan pihak ketiga yang juga dipastikan perniagaannya halal. Semua perniagaan ditapis oleh Majlis Penasihat Syariah dan pengurusan bank. Semua keuntungan yang bakal diperolehi adalah harta yang bersih.

Proses pemastian sesebuah produk pelaburan dan wang simpanan menepati syariah, ia dibuat menurut konsep mudharabah dalam dua bentuk iaitu bank melabur ke syarikat luar sebagai rabbul mal iaitu pelabur. Selain itu bank menggunakan wang laburan pelanggan untuk kegunaan projek-projek yang dilaksanakan dengan nisbah untung yang telah ditetapkan di awal kontrak.


ii)Perbezaan pelaburan melalui perbankan konvensional dan perbankan Islam

Perbankan Islam berbeza pelaburan daripada bank bank konvensional dimana setiap produk pelaburan perbankan konvensional, pelabur dijanjikan dengan faedah tetap. Ia sebenarnya aktiviti pinjam meminjam dengan riba.

Manakala produk pelaburan perbankan Islam mempromosikan sistem perkongsian risiko dan untung diantara pelabur dan pengurus dana pelaburan. Tiada kadar keuntungan yang tetap dijanjikan. Keuntungan akan dibahagikan berdasarkan keuntungan sebenar.


3)Sumber keuntungan halal dalam perbankan Islam

Perbankan Islam merupakan satu-satunya yang menawarkan produk pelaburan dan keuntungan secara halal. Pelbagai akad yang digunakan untuk meraih keuntungan halal tetapi asasnya terdapat dua akad yang utama antaranya pelaburan mudharabah.

Pelaburan mudharabah seperti meletakkan sejumlah wang dan dilaburkan ke dalam mana-mana syarikat yang halal untuk melakukan pelaburan. Hasil persetujuan bersama nisbah pembahagian keuntungan disepakati daripada hasil keuntungan akan diberikan kepada pelabur dan syarikat yang dilaburkan. Tiada sebarang jaminan dan janji modal atau keuntungan akan wujud. Semuanya bersifat tidak tentu bergantung kepada prestasi perniagaan yang dijalankan.

Jumlah sebenar pulangan bagi kedua-dua pihak hanya akan diketahui apabila telah lengkap tempoh yang telah ditetapkan. Ketika itu semua hasil pendapatan syarikat untuk tempoh itu akan dikira dan ditolak semua perbelanjaan dan modal asas.

Sebagai contoh jika keuntungan yang diperolehi sebanyak RM 5000, maka 20 peratus daripada RM5000 akan diberikan kepada pelabur. Bakinya akan diambil oleh syarikat yang dilabur. Pendapatan melalui cara ini adalah halal secara sepakat oleh ulama Islam dan kontemporari.

1 Comment:

  1. Shahriza said...
    Assalamualaikum...
    Tahniah artikel yang menarik..
    sistem ini telah diperkenalkan dlm islam utk saling bantu membantu di kalangan umat.sememangnya sistem ini lebih dberkati drpd sistem ekonomi konversional.

Post a Comment