Thursday, October 1, 2009

Isu negara Islam

Palestin, Jihad menentang kezaliman


Korban demi korban dilihat setiap hari di kaca televisyen. Seolah ia satu fenomena biasa di negara Palestin. Perjuangan suci mempertahabkan negara tercinta seakan tiada penghujungnya. Setiap hari kita lihat di kaca televisyen ad sahaja kana-kanak dan rakyat yang tidak berdosa terkorban. Di manakah keadilan dunia sebenar?.

Penentangan Palestin ialah perjuangan fi sabilillah kerana ia hendak mempertahankan tanah air dan menetang kewujudan Negara Israel. Perjuangan jihad inilah yang sekarang berlaku di Gaza dan beberapa tempat di Palestin. Ia umpawa bulu bertemu ruas kerana berlaku pertembungan Rejim Zionis dan kumpulan jihad. Ini kerana kumpulan jihad ialah orang yang tidak takut mati manakala puak Rejim Zionis pula ialah orang yang takut mati.


Semangat jihad yang tinggi ada pada diri para juang syahid memberi impak yang besar dalam menuju kejayaan jihad yang berkesan.Jihad yang berkesan meliputi perkara tersebut:
1)menguatkan sistem pertahanan dengan melakukan perancangan yang strategik
2)menubuhkan industri ketenteraan dan pertahanan agar tidak bergantung kepada bekalan senjata daripada negara Barat.
3)mewujudkan pakatan tentera di kalangan negara Islam
4)menubuhkan pertubuhan-pertubuhan sukarelawan Islam dalam membantu umat Islam yang ditinda

Tujuan jihad adalah untuk menjaga maruah umat Islam dan mempertahankan negara,harta dan diri daripada ditindas atau dijajah oleh musuh. Semasa peperangan juga terdapat adat-adat yang perlu di jaga oleh tentera Islam iaitu tidak membunuh orang yang lemah seperti kanak-kanak, wanita,orang tua dan tidak memusnahkan harta benda. Ini berbeza dengan tentera Israel yang sanggup menzalimi orang yang tidak berupaya seperti yang dilakukan pada ke atas penduduk Palestin.

Kemelut yang berlaku disana perlu kita mengambil iktibar dan perlu bersyukur kerana masih dikurniakan sebuah negara yang aman dan masih boleh hidup dalam keadaan tenang dan bahagia walaupun terdapat pelbagai bangsa dan budaya di dalam negara ini. Selari dengan matlamat yang dikatakan oleh perdana menteri kita iaitu 1malaysia. Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

1 Comment:

  1. -oUrFiKr- said...
    adakah cukup kita sebagai umat Islam sekadar memboikot barangan Yahudi untuk menolong saudara Islam Palestin???..fikir-fikirkanlah

Post a Comment