Saturday, October 10, 2009

Isu ilmu-ilmu Islam

Kepentingan pembahagian faraid

Setiap hari ada sahaja berlaku kemalangan yang meragut nyawa. Mungkin mereka terdiri daripada orang yang kita sayangi. Pemergian mereka kadang kala meninggalkan sedikit harta untuk meringankan kehidupan kita selepas ketiadaan mereka. Oleh itu penting faraid dalam membahagikan harta si mati kepada pewarisnya.

Undang-undang pusaka(faraid)merupakan hikmah Allah kepada hambanya. Tanpa penentuan faraid maka akan berlaku kesukaran kepada pewaris si mati. Banyak kesan yang buruk jika tiada ketetapannya seperti berlaku permusuhan dalam keluarga, penganiayaan dan pelbagai lagi. Pada mulanya pembahagian pusaka mrengikut sistem jahiliyyah, sistem semntara berdasarkan sistem persaudaraan dan hijrah kemudian ditukar kepada sistem pembahagian pusaka berdasarkan wasiat kepada ibu bapa dan waris yang lain.

Setiap waris mempunyai bahagian yang telah di tetapkan oleh faraid maka tidak akan timbul perselisihan mengenai pembahagiannya. Oleh itu menjadi fardu kifayah kepada kita untuk mengetahui dan mempelajari ilmu faraid ini serta perlu dijadikan silibus dalam pelajaran sama ada di sekolah ataupun institusi akedemik yang lain.

0 Comments:

Post a Comment