Saturday, October 10, 2009

Isu Politik Islam

Hindari politik wang, wujudkan pemimpin yang amanah


Sempena pilihan raya yang hangat berlansung, macam-macam teknik digunakan untuk meraih kemenangan dalam mendapatkan jawatan sebagai pemimpin rakyat. Terdapat segelintir pihak sanggup menggunakan politik wang untuk mendapatkan jawatan sebagai pemimpin. Ini adalah semata-mata untuk kepentingan diri sendiri bukan hendak membela rakyat tetapi inginkan kemewahan hidup dan pangkat untuk kepuasan hidup. Mereka sanggup menggunakan pelbagai taktik kotor seperti rasuah, hasutan dan sebagainya.

Perkara ini adalah bercanggah dengan Islam kerana perbuatan meminta-minta untuk menjadi pemimpin dalam urusan pentadbiran negara. Seorang pemimpin memikul tanggungjawab yang besar. Ia bukan satu jawatan yang perlu direbut-rebut untuk mendapatkan sanjungan semata-mata. Sahabat Rasulullah yang bernama Abdul Rahman bin Samurah pernah ditegur kerana meminta dirinya menjadi pemimpin. Maka Rasulullah bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

Wahai Abdul Rahman bin Samurah, janganlah engkau meminta diangkat menjadi penguasa di suatu wilayah. Kerana jika yang demikian diberikan kepada engkau lantaran permintaan, nescaya engkau dibiarkan, tidak diberi pertolongan. Tetapi jika diberikan kepada engkau bukan kerana engkau memintanya, nescaya engkau diberi pertolongan


Penggunaan politik wang juga tidak adil kerana pemilihan pemimpin berdasarkan wang tetapi bukan atas sifat kepimpinan yang ada padanya. Akibatnya pemimpin yang benar-benar berkualiti dan mempunyai integriti yang tinggi tidak mendapat mendapat peluang yang sewajarnya.

Pemimpin yang mengamalkan dasar politik wang akan melahirkan pemimpin yang tidak bermaruah, suka melakukan rasuah dan perbuatan keji yang lain. Kebanyakan pemimpin di negara kita banyak didominasikan oleh orang Islam. Jika amalan politik wang ini berleluasa dikalangan mereka maka akan hancur pentadbiran politik Islam dan menyebabkan kekuatan umat Islam akan semakin terkubur, maka pihak musuh akan mencari peluang untuk mempertikaian kedaulatan pemimpin dan undang-undang Islam di negara ini.

Pemimipin yang amanah dan mempunyai gaya kepimpinan yang berkualiti amat diperlukan untuk melahirkan negara yang aman dan rakyat diberikan pembelaan yang sewajarnya. Pemimpin yang baik akan di sanjung dan ditaati oleh rakyat.

0 Comments:

Post a Comment